Følg oss på kartet:

søndag 15. september 2013

Wien!

Etter å ha installert oss i leiligheten vår i Wien, syklet vi inn i byen og bestemte oss at den beste måten å begynne vår opplevelse av denne byen på, var å smake den. Da var det aldeles beleilig at Hotel Sacher lå rett rundt kvartalet, og der fikk vi smake den berømte Sachertorten, visstnok verdens beste sjokoladekake. Vi har ennå til gode å ha smakt alle verdens sjokoladekaker, men denne troner helt klart øverst på lista over de vi har smakt nå!

Leiligheten, med telt og diverse til lufting, samt ei gira Pernille
Verdens beste? I think so.

På torsdag levde vi turistlivet, syklet rundt og så på denne utrolig fine byen, besøkte Stefansdomen og drakk kaffe på et lokalt Kaffeehaus, hvor alt var rosa og femtitalls. På kvelden følte vi det passet seg å oppleve byen gjennom ørene, og dro på Strauss- og Mozart-konsert i Kursalong Wien. Det viste seg å ikke være fullt så høykulturelt som vi hadde forestilt oss ut fra lokalet og prisen på billettene – overfylt av asiatiske guidede turistgrupper med kameraene i været på plastikkstolene med falmet gullbelegg. Men vi lukket øynene og nøt den nydelige musikken, og alt i alt var det en fin opplevelse. Det er kanskje ikke så rart, men Wien bærer litt preg av å være veldig turistifisert og litt mer kommerst enn vi hadde forestilt oss. Men kanskje ikke autentisitet og ”renhet” er så viktig som vår norske tankegang vil ha det til?

Stefansdomen - en smule kommerst?
...men heldigvis mer enn det også.

På fredag gikk vi på Det kongelige skattkammer i Hofsburg, og hvor vi fikk beskue kongelige og keiserlige gevanter fra århundrer tilbake, vakre edelstener – blant annet verdens største smaragd, tanna til døperen Johannes (..!) samt en rekke andre relikvier og andre kongelige og kirkelige skatter. Derfra fortsatte vi til en Beisl (en tradisjonell restaurant) og opplevde autentisk wienerschnitzelstemning. Alle andre schnitzler kan gå og legge seg.





Lørdag morgen var det duket for Den spanske rideskolen. Vi hadde kjøpt billetter til morgentreningen, som viste seg å være til forveksling lik en fullverdig forestilling for våre utrente øyne. Der fikk vi se hester gjøre de mest utrolige ting – alt fra ekstreme hopp til elegant ballet framført til Strauss- og Mozartklassikere, og det i verdens mest storslåtte ridesal. Utrolig morsomt!

Helt ok ridesal (hestene likte dessverre ikke å fotograferes).

Ellers har været tillatt oss å slappe av i leiligheten med god samvittighet, og vi har kost oss med god, hjemmelaget mat, NRK nett-tv og forberedelser til turen videre. Det føles som vi nå har fullført det vi ikke på forhånd hadde definert som Del 1 av reisen, og vi har nå orientert oss mot neste store mål: Istanbul. På vei dit skal vi ha et stopp i Budapest, før vi følger Donau til Beograd. Derfra har vi tenkt å ta tog til et stykke inn i Bulgaria, for å spare litt tid. Armenia blir nemlig tidenes fjelltur, med en høyde på mellom 2500 og 3000 meter over havet de fleste steder, så det kan bli godt å ha litt god tid der.

Magnus forbereder seg på Kaukasus.

Vi gleder oss veldig til å fortsette å sykle i morgen, vi har blitt glade i sykkel- og campinglivet. Nå beveger vi oss på ordentlig inn i ukjent land, og vi er veldig spent. Ikke bare har nesten alle de resterende landene andre alfabeter enn oss, men det finnes nesten ikke campingplasser heller, ser det ut til . Så vi vet ikke helt hvordan det blir med internettilgang heller. Men vi skal oppdatere bloggen når vi kan.

Ruta videre blir ca: Bratislava – Budapest – Beograd – Sofia – Plovdiv – Edirne – Istanbul. Snakkes før vi har kommet så langt, da.

8 kommentarer:

  1. Elisabeth Leikanger15. september 2013 kl. 20:21

    Hei!
    Følger fortsatt med. Hyggelig å lese hvordan det går, pluss artig med bilder av; der dere har bodd, natur, kaker,skatter mm. Dere har litt av en sykkeltur! God reise videre.

    SvarSlett
  2. Hei! Utrolig koselig å lese bloggen deres! :) Om dere skal stoppe i budapest, så kjenner jeg ei søt norsk-ungarsk dame dere kan bo hos! :P :D God tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Silje! Så hyggelig. Jeg tenkte på deg da vi kom inn i Ungarn i går, for den første gaten var St. Istvan sin! Vi har ei venninne i Budapest som tilbød oss husrom, ellers hadde vi nok takket ja til det :)

      Slett
  3. Eg digge dåkke! Håbe d bler sjukt kjekt vidare og :) Me reise t Nepal om någen timar! So long! Jørgen og Ingrid, siste timane i Montana...

    SvarSlett
  4. For en herlig reiseblogg å drømme seg bort i! Men det er mulig jeg har gått glipp av noe; Hvorfor reiser dere til akkurat Teheran, og ikke f.eks. lenger øst (Kina, India?). Har denne destinasjonen noen spesiell betydning?
    Ellers vil jeg ønske dere lykke til videre, og god tur!
    PS: Gled dere til Armenia, har hørt at det er et vakkert land, og folkene der er varme og vennlige :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Vi har kanskje egentlig ikke skrevet så mye om hvorfor akkurat Teheran. Det er en blanding av litt forskjellig, og mest tilfeldig, egentlig. Først og fremst handler det om tid. Vi tenkte først å sykle helt til Laos via Kina, men da måtte vi hatt et helt år. Så la det seg sånn til rette at vi fikk et semester fri, så da satte vi oss ned og vurderte hvor langt vi kunne komme på fire måneder. Vi hadde lyst til å reise østover i Europa, og videre østover da måtte vi velge mellom Russland og Tyrkia. Tyrkia er mindre enn Russland, så da rekker vi gjennom flere land :) Og så har vi et veldig godt inntrykk av iranere generelt - alle vi har møtt er utrolig koselige og imøtekommende. Og så har jo landet en veldig rik historie, og visstnok veldig vakker natur. Så da tenkte vi "kult, det gjør vi!" :)
      Vi gleder oss skikkelig til Armenia, ja! Vi hadde ikke tenkt så mye på det på forhånd, men jo mer det nærmer seg, jo mer gleder vi oss også til dette landet :)

      Slett