![]() |
| Vi har sykla SÅ langt! |
| Magnus, Luther, Vår Frues kirke og Dresden |
| Et slott fra 1500-tallet midt oppi fjellet på vei til Tsjekkia |
Den neste dagen, søndag, har vi allerede skrevet om i
forrige innlegg. Mandag og tirsdag har vi hatt hviledager her i Praha, noe vi
trengte etter tre så effektive dager, og særlig den dagen med fjellet. Vi bor
på et ungdomsherberge ganske midt i sentrum, og har brukt ganske mye tid til
bare å slappe av og lese bøker. Og så har vi selvfølgelig vært og sett på byen,
som er helt utrolig vakker. Den er vel å merke overhodet ikke egnet for
syklister, så etter et mislykket forsøk på å sykle rundt i byen i går, kjøpte
vi dagspass til trikken i dag. Denne byen er som et museum i seg selv, nesten
alle bygningene er vakkert utsmykket, det er svært lite symmetri og alle gatene
går på kryss og tvers og mange er egentlig bare små smug som er bygd inn i
husrekkene. Veldig fascinerende. Så her har vi ikke gått på museum, men valgt å
ta for oss de severdighetene som finnes i bybildet, blant annet den 523 år
gamle astronomiske klokka på gamlebyens torg, og Charles’ bridge.
Og i anledning vår 1 måneds-bryllupsdag i dag, har vi kost
oss med Prahas beste frokost på Bakeshop i det jødiske kvarteret, og i kveld
skal bruke noen av de pengene vi har fått i gave på å spise en bedre middag på
byens mest berømte restaurant. Livet er godt!
Onsdag sykler vi sørover fra Praha, og skal prøve å
orientere oss med skiltene som har helt sprø og uforståelige navn på seg og ved
å spørre folk som stort sett ikke snakker engelsk om hjelp. Forhåpentlig vis
sykler vi da noen dager langs ei elv som heter Vltava, mot en by vi ikke helt
klarer å uttale (eller skrive riktig med et norsk tastatur) – Ceské Budejovice, og videre over nye fjell til Linz i Østerrike.
Så får vi bare
håpe at neste blogginnlegg ikke heter "Zabloudila jsem" – "jeg har gått meg
bort".

Hei kjære syklister. Det ser fantastisk bra ut på tur. Unner dere virkelig alt dere ser og opplever her :) Her hjemme har vi hatt den ene feiringen etter den andre uten dere.. Mathias, Julie og Henrik B.. Mye hygge og moro.
SvarSlettHåper turen deres fortsetter like bra som den har vært hittil.
Klem fra Pappa&Svigerfar H
Hei! Så koselig med kommentar! Ja, vi koser oss som bare det, men har savna å være med på feiringene... Godt at alt er vel hjemme :)
SlettKlem fra oss