Følg oss på kartet:

torsdag 22. august 2013

Hallo Deutschland!

Mandag morgen spiste vi en deilig frokost hos Karen og Danial i Kolding, før vi pakket sakene våre og syklet avgårde. Formen viste seg å være veldig god etter en helg med pause, så vi freste avgårde og var i Tyskland lenge før middagstid. Å krysse grensa var en veldig spesiell opplevelse. Vi kom fra bondeland og åkrer så langt øyet kunne se, til en liten skog med et skilt som sa at syklister som ville krysse grensa, skulle ta inn på en liten sti.


Vi gjorde det, og kom videre på en brosteinsgate, og før vi visste ordet av det var vi inne i et nordtysk badeparadis, med sandstrender og feriehus og hele pakka. Så syklet vi et lite stykke til, og var inne i en luguber forstad til byen Flensburg, noe som gjorde at vi fikk et litt spesielt førsteinntrykk av denne byen. Den viste seg imidlertid å være ganske så sjarmerende, og vi spiste middag der før vi syklet noen kilometer til for å finne en campingplass.



Da teltet var slått opp den kvelden, hadde vi syklet ca 95 km, noe vi var strålende fornøyd med, siden vår foreløpige dagsetapperekord var på 67 km da vi startet den morgenen.

Siden vi følte oss i så god form, og siden sola skinte, vinden blåste riktig vei og Tyskland er mye flatere enn Danmark (så langt, i det minste), syklet vi like gjerne 80 km både tirsdag og onsdag, og var fremme i Lübeck allerede onsdag ettermiddag, to dager før skjema. Veldig oppmuntrende!

Disse to dagsetappene var forholdsvis problemfrie. Vårt største problem var egentlig å finne veien ut av Schleswig og Rendsburg på tirsdag. I Rendsburg var det hele egentlig et lykketreff, vi syklet litt rundt på måfå, før vi kom ned en bakke og rett på ei ferge som krysset en kanal. Den tøffet avgårde før vi fikk tenkt oss om, men heldigvis viste det seg at vi trengte å krysse akkurat den kanalen. Flaks!
Videre gikk det ganske greit, helt til Pernille fant et spennende skilt og vi ble fristet til å endre retning på bryllupsreisen:


Men men, vi kom på bedre tanker...

Vi hadde bestemt oss for å ha to netter i Lübeck, så det første vi gjorde var å se etter et sted å overnatte. Det viste seg å være vanskelig, for dette er et populært feriested, og alle herbergene var fulle. KFUK-hotellet hadde ledig rom for oss den første natta, og i dag har vi flyttet over på et firemannsrom på KFUK sitt ungdomsherberge et par kvartaler unna. Veldig greit sted å være :)


I dag har vi levd turistlivet, spist frokost på kafé, vandret gatelangs, besøkt ei kirke, slappet av i sola, spist deilig middag på restaurant, og vært på orgelkonsert i St. Marien-kirken. Utrolig flott kirke, og gøy å være litt høykulturell (selv om orgelmusikk kan være bittelitt søvndyssende...). Og så har vi spist marsipan. Lübeck er kjent for sin marsipan, og vi har vært på Niederegger marsipansalong. Veldig morsomt! Der var det et yrende liv, og nesten alt var marsipan - selv pynten på hyllene. Det var en opplevelse som vanskelig kan beskrives med ord, den må luktes, høres, sees og, ikke minst, smakes. Til og med Magnus, som ikke liker marsipan, elsket det vi smakte der. Himmelsk!

Peterskirken

Peterskirken

St. Marien-kirken

I morgen tråkker vi videre, og Berlin er neste stopp. Kommer dit i løpet av neste uke. Ha det godt så lenge!


2 kommentarer:

  1. Elisabeth Leikanger23. august 2013 kl. 16:28

    Hei!
    Så spennende å lese om turen deres! Flott med bilder også. Dere har hatt flere lykketreff innimellom strabasene har jeg skjønt, helt fra starten av -
    Det er bra! Forstår at dere har kommet i skikkelig form nå, men pass på (prøv) å få spist godt og hvilt dere ut mellom øktene da :-)
    Lykke til videre - jeg heier på dere, og ønsker dere alt godt.

    Hilsen grandtante Elisabeth

    SvarSlett
  2. Vi skal hilse til dere fra nesten hele mamma slekta som var i bryllupet til Miriam og Nicolai. Og vi hilser fra farmor og farfar i Haugesund. De siste får hjelp av Caroline til å følge bloggen. Er kjempe stolte av dere! Hilsen oss fire Haglander i Stavanger :-)

    SvarSlett