Følg oss på kartet:

fredag 30. august 2013

Andre ganger er det helt ålreit

Vi kom oss vekk fra den bensinstasjonen så fort vi kunne neste morgen, og etter noen kilometer fant vi det perfekte stedet for en hviledag. Hviledag igjen, spør du, har ikke dere nettopp vært i Lübeck? Jo da. Men siden det er såpass fysisk krevende å sykle så mange kilometer hver dag, prøver vi å få iallfall én hviledag i uka der vi gjør så lite som mulig. Gross Woltersdorf var det perfekte stedet for vårt formål: en liten landsby med ca. 20 hus, en gammel skjev kirke, et vertshus og en campingplass. Det var også en liten badeplass og ca 30°C, så vi badet, leste bøker og koste oss.



Neste dag startet vi tidlig, og hadde en skikkelig god sykkeldag, tross motvinden (som har fulgt oss hele veien fra Lübeck til Berlin). Etter omtrent 85 km ankom vi Nauen, hvor vi nok en gang ikke fant noen campingplass. ”Vi har da greid oss med en bensinstasjon før, vi”, tenkte vi, og bestemte oss for å gjenta suksessen. Vi lagde middag på stormkjøkkenet på parkeringsplassen, og ventet på at det skulle bli litt mørkere før vi satte opp teltet, så det ikke skulle være så iøynefallende.


Alt var vel, og vi var fornøyde. Pernille gikk for å pusse tennene på bensinstasjonens toalett, og Magnus kledde av seg og la seg godt til rette i soveposen. Han skulle bare kikke ut for å se om Pernille snart kom, da han til sin forskrekkelse oppdaget at to politimenn sto og lyste på teltet vårt og ba ham komme ut av teltet. Da han hadde fått på klærne igjen og kommet seg ut, stilte den ene politimannen det naturlige spørsmålet ”Are you from France?” Han svarte som sant er, at han er fra Norge, og stemninga steg med en gang 15 hakk. Politimannen så til og med sitt snitt til å glimte til med ”Hvordan har du det?” på gebrokkent norsk. Videre forklarte han at det var forbudt å telte der, hvorpå Magnus fortalte at vi hadde forhørt oss om campingplasser i området og fått inntrykk av at det ikke var noen. Politimannen sto på sitt, og sa ”jo da”, men da kremtet den andre, som til da hadde forholdt seg avventende til situasjonen, og sa stille at vi hadde rett. Da forklarte den første at han var under utdanning og følte at han måtte gjøre alt etter boka mens gammel’n var tilstede. Nå viste det seg at den gamle ikke var interessert i å arrestere oss, så politistudenten unnskyldte seg litt til, ba oss om ikke å gjenta det, og ønsket oss en god natt.



Dagen etter ankom vi Berlin etter en kortere etappe, og fant uten problem veien til KFUK-hjemmet der vi har bodd disse dagene. Det viste seg å ligge i byens homofile strøk, og selv gardinbutikkene er regnbuefarget her..!

Etter et par dager føler vi oss nå lommekjente i den sørøstlige delen av sentrum etter å ha kruset rundt på bagasjefrie sykler, og vi har fått med oss det aller viktigste fra Berlin og litt til – Brandenburger Tor, Unter den Linden, Reichstags-bygningen, Potsdamer Platz (som vi har lagt vår elsk på – et utrolig stilig sted), Alexanderplatz, Checkpoint Charlie, Seierssøylen, Berlinmuren, Tiergarten, Jødemuseet, Holocaust-minnesmerket, currywurst og mye mer. Vi har også vært på Neues Museum, der vi fikk se den over 3000 år gamle Nefertiti-bysten, og Pergamonmuseet med mye kunst fra Persia og det området som er målet for reisen vår, og ikke minst Naturhistorisk museum hvor vi blant annet fikk se den verdensberømte klonede sauen Dolly, og sist, men ikke minst, hvor Magnus fikk oppfylt barndomsdrømmen om å se ekte dinosaurskjelett. Verdens største ferdig monterte dinosaurskjelett, faktisk.

Potsdamer Platz

EN STEGOSAUR!!!

Takk til Berlin for denne gang.


I dag går veien videre i retning Dresden, før vi forlater Tyskland og sykler inn i Tsjekkia.

2 kommentarer:

  1. Jeg har fått noen tsjekkiske venner her! Dere må hilse til alle der borte og si jagsemash fra meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy! Hva sier vi når vi sier jagsemash, da? :) Har du det bra der du er?

      Slett