Siden Armenia er et så lite land, har vi hatt god tid til å
stoppe og se ting, og den første store severdigheten vi kom til etter Jerevan,
var klosteret Khor Virap, som er et viktig symbol for den armenske
kristenheten. Armenia er verdens eldste stat med kristendommen som
statsreligion, takket være Gregor Opplyseren, som satt fanget i Khor Virap,
fram til kong Trdat, som hadde plassert ham der, ble sinnsyk og måtte komme til
Gregor for å bli helbredet, for så å erklære hele landet kristent på grunn av
den mirakuløse bedringen i sin sinnstilstand (kort oppsummert). Området der
klosteret ligger har også huset andre gudommeligheter; det er blant annet
funnet ruiner etter et gammelt romersk tempel her. Men siden disse ligger midt
på grensa mellom Tyrkia og Armenia, er det ikke mulig for turister som oss å se
på dem.
| Khor Virap m. Ararat i bakgrunnen |
Det har vært en spesiell opplevelse å sykle sørover i dette
smale fjellandet, hvor vi rett som det er (som i Khor Virap) beveger oss helt
inntil grenser som er stengt av piggtråd og militære med våpen. Det er en sterk
og uhyggelig virkelighet å konfronteres med når man kommer fra et land og en
del av verden der man fritt kan krysse landegrenser uten engang å måtte vise et
eneste papir. Vi skrev om vollene som beskytter mot skudd langs veien i forrige
innlegg. Etter å ha lært litt om hvordan stemningen er mellom Armenia og nabolandene
i henholdsvis vest og øst (særlig det østlige nabolandet), er det tankevekkende
at vi aldri hører noe om dette der hjemme – en konflikt som i våre øyne har et
fellestrekk eller to med en velkjent konflikt om territorium ikke så langt
herfra, litt nærmere Middelhavet. Her snakker vi droner, landminer, okkupasjon,
og ikke minst en god porsjon gjensidig hat.
| Piggtrådgjerde langs grensa |
Vi har ikke beveget oss i de områdene der dette gjelder
mest, og vi har ikke vært vitner til krigshandlinger av noe slag. Men
situasjonen er visst mer anspent enn på lenge, og det ser ikke ut til å være
noen enkel løsning i sikte. Dette er et land med langt større utfordringer enn
vi var klar over da vi reiste hit, særlig når det gjelder arbeidsledighet og
kvinnenes situasjon. Men tross alt som kan virke dystert, er folk utrolig
vennlige og imøtekommende, og overalt hvor vi har vært, har vi møtt folk som er
interessert i oss, inviterer oss (det vil si Magnus, det er jo han som er mann)
på en drink, kommer med hendene fulle av frukt de vil gi oss eller vinker
iherdig i håp om å få dele lunsjen sin med oss idet vi sykler forbi.
| Ikke bare får vi frukt, men vi får også den største frukten vi noensinne har sett! |
Og så er det et ubeskrivelig vakkert land, med bratte fjell
og dype daler, for øyeblikket ikledd de vakreste høstfarger. Overmåte vakkert
og vilt, ja, og litt i overkant bratt (spør du madamen, iallfall). En av dagene
syklet vi over en fjellovergang på høyde med Galdhøpiggen. På toppen der holdt
vi på å fryse fast, og på den andre siden av fjellet var ikke et eneste
gjestehus å oppdrive på minst 30 km, gradstokken nærmet seg 0 grader og vi var
nesten blå. Heldigvis er det ikke noe problem å få haik i dette landet, og en
ny lastebilsjåfør forbarmet seg over oss og lot oss sitte på til Goris, som var
morgendagens mål.
Fra Goris er det ikke langt til Tatev, et 1600 år gammelt
kloster hvor det på det meste bodde 1000 munker. Dit tok vi en dagstur, først
med taxi til gondolbanen, før vi tok verdens lengste gondolbane ned fra fjellet
vi var på, opp på neste fjell, ned derfra og opp fjellet bak der igjen, hvor
Tatev ligger. Det var en helt spektakulær opplevelse.
![]() |
| Pernille var ikke helt komfortabel med høyden, men utsikten var ihvertfall fin. |
| 1000 år gammel jordskjelvvarsler |
| Klosteret med munkenes eplehage i forgrunnen. |
Etter den iskalde fjellturen dagen før, ble vi litt syke
begge to, og ble derfor i Goris noen dager. Pernille var sengeliggende mye av
tiden, men Magnus fikk seg en tur til noen grotter rett ved Goris, hvor folk
bodde før de begynte å bygge hus. I en nabolandsby flyttet visstnok den siste
personen ut av grottene så sent som på 1980-tallet, og Goris er kjent for disse
hulene, som man kan se fra byen.
| Nisselue-landsbyen, som Magnus kaller den. |
| Her bor nok en hobbit.. |
Mandag tenkte vi at formen var god nok til å fortsette
sørover, og den holdt omtrent til første oppoverbakke før Pernille ikke hadde
mer pust. Så vi trillet syklene opp neste fjellovergang, og like før toppen var
det en varebil som lurte på om vi ville ha haik. Vi takket ja, og ikke lenge
etter var vi i Kapan, som er den største byen i Sør-Armenia. Det var imidlertid
ikke særlig mye å finne på der, så vi syklet videre neste morgen. Forkjølelsen
hang fortsatt i, og bakkene ble nok en gang for tunge, men dette landet er et
haikerparadis, så vi kom oss greit til Meghri i lastebil. Meghri er en liten by
ca. 1 km fra grensa til Iran, og ligger i en bratt åsside. Vi fant et koselig
gjestehus med egen frukthage og utsikt over dalen, hvor vi tilbrakte en natt,
før vi av mangel på noe bedre å finne på tråkket de siste 10 km til grensa. Der
ligger det en enda mindre by, kalt Agarak, med enda mindre å finne på. Til vår
store glede traff vi på et backpackerpar fra Brasil og Japan som reiste motsatt
vei av oss, som vi brukte kvelden på å utveksle erfaringer med.
| Ja, vi var faktisk nede i den byen for bare 13km siden! |
I dag har vi rett og slett bare ventet på at det skal bli 1.
november, for da får vi lov å komme inn i Iran, det lovede land, reisens mål.
Det er fortsatt mange kilometer igjen til Teheran, og vi har lyst til å sykle
iallfall en del av dem. Vi er imidlertid nødt til å se an trafikken først, for
ut fra det vi har lest, syns vi kanskje det virker lurere å kjøre tog enn å
sykle i det landet. Og vi er jo lure mennesker :)
Som mange av dere allerede vet, er Iran et litt strengere
land enn Norge, noe som innebærer at vi ikke kommer til å annonsere nye
blogginnlegg på facebook den siste tida. Vi er heller ikke helt sikre på om det
lar seg gjøre å skrive blogg der. I så fall er det bare å smøre seg med
tålmodighet, og så lover vi at blogginnleggene om Iran kommer i slutten av
november. Helst før, men vi får se.
Siste del av reisen blir: Tabriz – Zanjan – Teheran –
Esfahan – Shiraz – Yazd – Teheran.
Snakkes, eller خداحافظی (khoda hafez), som de sier på farsi.
| Bare én natt til i Armenia |

Ønsker dere en god og velsigna tur inn i, og rundt omkring i Iran. Dere er kule, og jeg gleder meg kjempemasse til å høre historier fra turen når dere kommer tilbake til Bergen. (:
SvarSlettFantastisk lesning! Er helt utrolig med alt dere opplever!! Landskapet ser nydelig ut! Gondolheisen hørtes gøy ut, selv om jeg skjønner at du syntes det var litt høyt, Pernille... Og så er jeg sikker på at det bor en hobbit bak den døra! Den skulle dere hilst på ;)
SvarSlettKos dere masse i Iran, elsker å lese om opplevelsene deres!
Tror det kan være lurt å ta tog i Iran. Dette er en bryllupsreise i særklasse, og jeg ønsker dere lykke til videre - helt til mål
SvarSlettSå utruleg spanande å oppleve land me ellers høyrer (og veit?) så lite om! Gledar meg masse til blogging frå Teheran, men Insagram gjer nytten det óg :-) Nyt resten av eventyret dikkøss, sø gledar me i Bergen oss til å få dikkønn "hem" au!
SvarSlettMarit
Dere er virkelig en stor inspirasjon!! Jeg sitter neste med åpen munn når jeg leser bloggen deres. Dere opplever så utrolig mye spennende og kommer i kontakt med så flotte mennesker overalt. Jeg vil også gifte meg og dra på bryllupsreise! Hehe.. :D Nei da.. Jeg overlever, men det er utrolig interessant å lese om reisen deres. Ha en velsignet tur videre. Gleder meg til å høre mer!!
SvarSlettSupernice
SvarSlettTusen takk for alle kommentarer! Koselig å lese dem nå, som vi har tilgang til bloggen igjen :-)
SvarSlett